1-ARAŞTIRMANIN KONUSU
15-24 Yaş arası gençlerin
televizyon dizilerini izleme pratiklerindeki dönüşüm , okuma ve anlamlandırma
süreçleri ele alınmıştır.
2-AMACI
15-24 Yaş arası gençlerin
kimlik oluşumunda televizyon dizilerine yönelimlerini aydınlatmaktadır.
Araştırmanın 15-24 yaş aralığındaki gençlerin yönelimlerini aydınlatmada 3
hedefi vardır;
A-) Gençlerin televizyon dizilerini izleme
durumunun yaşam biçimleriyle, ergenlik dönem evreleri, aile bağları ve ilişkileri, arkadaş çevresi ve gündelik
hayattaki boş zamanlarıyla bağlantılarını bundan kaynaklı yönelimlerini
aydınlatmak.
B-)
Gençlerin televizyon izlerken etkinliklerini ortaya çıkarmak , televizyon
dizileri hakkında söylemlerini görmek, anlatı ve anlamlandırmalarını incelemektir.
C-)
Televizyon izleyecilerinin;
* Aktif mi -Pasif mi ?
* Tek mi - Kitle mi ? yoksa;
* Tüketici mi ? Kamu mu ? olduğunu açıklamaktır.
Genel bağlamda bu
alışkanlıkları incelemek için “kullanım ve doyumlar” kuramından ziyade
bir kültürel çalışma ekolü olan Stuart Hall’ün “Etkin izleyici”, “ Kodlama
ve Kodaçımlama” kuramı içerisinde ele alınmıştır.
3-)KAPSAMI
A)
ARAŞTIRMANIN
EVRENİ
Ankara- Yenimahalle semtinde
ikamet eden 15-24 yaş aralığındaki 26 çalışan, 22 öğrenci ve 2 çalışmayan genç
araştırma evrenini oluşturmuştur.
B)
ÖRNEKLEM
SEÇİMİ
Devlet
İstatistik Kurumu’nun verilerine başvurularak, bu bilgiler ışığında düşük-orta
ve yüksek sosyo-ekonomik düzeylerden bireyler seçilmiştir. Çalışma bu evren
içinde kendine örneklem olarak, kültürel açıdan en fazla çeşitliliği sunan
illerden biri olan Ankara şehrinde Türkiye İstatistik Kurumu tarafından
sosyo-ekonomik değerlendirmede her üç kategoriyi de içinde bulunduran
(düşük-orta-yüksek) semtlerden Yenimahalle’de yasayan 50 genç birey
seçilmiştir.36 Rastlantısal örneklem
yöntemiyle seçilen ve her yaş kategorisinden 5 kişiyle yapılan görüşmelerde
gençlerin 26’sı çalışan, 22’si öğrenci ve 2’si işsiz bireylerden oluşmuştur.
Çalışan ve öğrenci kategorilerinin belirlenmesinde ise Türkiye’de Gençlik araştırmasının
genel verileri esas alınarak belirli bir ölçek oluşturulmuştur.
4-)
KULLANILAN TEMEL KAVRAMLAR
İzleyici Kavramı- İzleyici Alışkanlıkları: Bir medya düzeni içerisinde kurulu olan
düzen üzerinden televizyonun toplumu yöneten ve bireylerin televizyona karşı
izleyici alışkanlıklarını ortaya koyan kavram olarak ele alınmıştır.
Sosyo-Ekonomik Düzen:
İzleyicilerin televizyon karşısında hangi kanalı veya kaynağı kendi düzenlerine
göre nasıl yorumladıkları, nelere
yöneldikleri ve bu yönelmelerin üzerinde Sosyo-Ekonomik düzenin etkisinden
bahsedilir.
Anlatı ve Alımlama: Roland Barthes’ın semiyotiğinde
temel ilgi anlamlandırma ve temsil süreçleri ve sistemleri üzerine oluşmuştur.
Barthes, nesneler ve pratiklere dair işaret sistemleri bağlamındaki analizlerinde
anlam üretiminin yapısal mekanizmasını ortaya çıkarmaya çalışmıştır. Anlam
üretiminde 15-24 yaşındaki gençlerin diğer faktörlerle birlikte birlikte
yorumlamanın ortaya çıkarabilmesi için kuram üzerinde durulmuştur.
Kültürel Çalışmalar: Ortaya konulacak alımlama
çalısmasında,
geleneksel anaakım
yaklaşımlarınca ele alınan nicel bilgiler ve çeşitli izleme/okuma tipolojileriyle
yetinilmeyip, izleme süreçlerinin incelendiği ve izleme deneyimlerindeki
çeşitliliklerin nasıl ve niçin oluştuğu ayrıntılı bir biçimde yorumlanmaya
çalışılmış, daha önceki kültürel çalışmalardan yararlanılmıştır.
Medya: Her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve
imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir
kavramdır. Bu ortamda televizyon, giderek etki alanını genişletmesi ve insan yaşamının hemen her alanına ve
anına farklı mecralarla nüfuz etmesi sayesinde birey/toplum üzerindeki etkisi
noktasındaki tartışmalarda başrolü oynamaktadır.
5.VERİ TOPLAMA YOLU VE ARAÇLARI
Araştırma, görüşme sırasında biçimlenir ve
derinleşir. Çalışma kapsamında da görüşme yöntemiyle veriler toplanmış; bu kapsamda görüşme formu
yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmacıya da
esneklik sağladığı için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır.
6-) ARAŞTIRMANIN
BULGULARI
Televizyonun geleneksel medyada her geçen gün gücünü
arttırması televizyon dizilerinin özellikle gençler olmak üzere her kesime
hitap etmesini sağlamıştır. Her kesime hitabı sağlaması araştırma sonucunda
birkaç bulguyu da bize aktarır;
·
Pembe dizilerin artık sadece kadınlar tarafından değil
tüm aile bireyleri tarafından izlenmesi
·
İlgi sonucu dizi ithalatı yavaşlamış , kalite
arttıralarak özellikle Arap ülkeleri başta olmak üzere ihracat başlamıştır.
·
Dizilere ilginin artması sanat-sanat içindir
anlayışından , güncel sorunlara , hikayelere yer vermesi ile sanat-toplum
içindir anlayışını getirmiştir.
·
Toplumun duygularının temsili olmuştur.
·
Araştırmada özellikle görülen hiçbir gencin
televizyonda dizi izlemediğine ulaşılamamıştır.
·
Gençler en az birkaç , en çok 30 dizi olmak kaydıyla
ortalama 7-8 televizyon dizisini düzenli olarak takip etmektedir.
·
Yeni iletişim teknolojilerinin gündelik hayatlarında
kapladığı alanın genişlemesine rağmen , televizyonla olan ilişkilerinde
herhangi bir sorun yaşamadığı ortaya çıkmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder